DomůMotoHelma na motorku - Jak si vybrat tu nejlepší?

Helma na motorku – Jak si vybrat tu nejlepší?

Každý začínající i pokročilý motorkář řeší během své moto „kariéry“ několik otázek. A jednou z hlavních a nejdůležitějších je – jak správně vybrat helmu na motorku?

Pokud nějaký ten čas jezdíte, určitě už víte, na co při výběru helmy dívat a jakou funkcionalitu chcete nebo potřebujete. Jenže pokud začínáte nebo máte minimum zkušeností, vybrat tu správnou helmu může být dosti náročné.

A přesně pro tyto případy jsme se rozhodli sepsat našeho průvodce výběrem té správné helmy.

Nejlepší helmy na motorku – náš výběr

Rozlišení motocyklových helem


Prvotní věcí, kterou si musíte jako začínající motorkáři uvědomit je, na jaké motorce budete jezdit a do jaké kategorie spadá.

helma na motorku

A podle toho si také vyberete správnou helmu.

Dodržování kategorií samozřejmě není striktní a můžete použít otevřenou helmu ze skútru na supersportovní motorku, ale s bezpečností to nebude mít nic společného.

Stejně tak nebude příjemný vítr při rychlostech nad 200 km/h, který vás bude „fackovat“ díky absenci předního krytu… Takže jaké jsou ty kategorie?

Helmy na skútr


Většinou se jedná o otevřené helmy, bez ochrany brady a spodní části obličeje. Lepší varianty helem pro skútr jsou vybaveny průhledným předním krytem.

Ten je delší než u klasické otevřené helmy a sahá až k bradě nebo lehce pod nos.

Díky němu tak můžete pohodlně jezdit městským provozem a zpravidla ani rychlost kolem 80 km/h není z hlediska komfortu překážkou.

Pokud si koupíte otevřenou helmu na skútr, počítejte že jakákoli cesta bude vyžadovat minimální brýle (při nejhorším sluneční nebo dioptrické), protože dlouhotrvající vítr do tváře vám začne vysušovat oči a začnete slzet.

Nemluvě o prachu z cest, který není také dvakrát příjemný. Pokud tedy kupujete helmu pro skútr, vyberte si raději tu s hledím.

Helmy na čtyřkolky


Helmy pro čtyřkolky jsou svojí konstrukcí velmi podobné helmám pro motokros.

Konstrukce je navržena tak, aby v případě pádu chránila co největší část hlavy (stejně jako v případě motocyklových přileb).

Helmy pro čtyřkolky primárně nemají žádný kryt/plexi a ochrana zraku jezdce je řešena pomocí offroad brýlí.

Brýle totiž nabízejí lehké otření (a hlavně menší plochu) v případě zašpinění než klasické hledí.

Helmy na motokros (MX helmy)


Stejná konstrukce helmy jako pro čtyřkolky. Prioritou helmy na enduro je zde chránit hlavu jezdce a tak bývá většinou přední část pby, která kryje bradu, zesílená proti nárazům (například do řídítek).

Zrak chrání také offroadové brýle které jsou dostupné nejen v několika velikostech ale také v barevných kombinacích a se zabarveným „sklem“.

helma na motocross

Motokrosové helmy jsou ve většině případů doplněny štítem, který prioritně chrání před sluníčkem. A v případě jízdy za protivníkem na trati také chrání od odletujících kamenů.

Sice štít nepatrně zhoršuje výhled vzhůru, ale je to mnohem lepší než dostat kamenem do brýlí.

Takové helmy jsou velmi často používány i při jízdě na kole (horském nebo bmx). To je možné, avšak nedoporučuje se používat kolové přilby při jízdě na motorce!

V posledních několika letech se ale objevují varianty motokrosových helem s hledím jako u cestovní-sportovních přileb namísto využití brýlí, doplněné také štítem.

Stylové helmy – retro přilby na chopper, přilby pro cafe-racer


Individualismus proniká i do motocyklového odvětví a stejně tak, jak se většina lidí chce odlišit od ostatních v normálním životě, tak se chce odlišit i na motorce.

A se vzrůstající oblibou přestavěných motorek ať už ve stylu streetfighter, chopper nebo cafe-racer, vzrůstá i poptávka po těchto produktech.

Zejména helmy na chopper jsou stále oblíbenější.

 

Různé stylové helmy jsou většinou jen graficky a nepatrně tvarově upravené původní modely.

Takže můžete koupit jako otevřené helmy nebo integrálně v legendární barevné kombinaci a například i s koženkou namísto klasického interiéru.

Zpravidla se tedy jedná jen o designovou úpravu stávajícího modelu.

helma na caffe racer

Otevřená helma na motorku


Otevřené přilby jsou helmy bez ochrany brady a většinou vybaveny pohodlným polstrováním. Nevýhodou je horší bezpečnost, protože chybějící bradová část nechrání tvář v případě pádu.

Na druhou stranu, pokud hledáte skutečné „propojení s přírodou“ jsou tyto helmy ideálním doplňkem.

K dispozici jsou jako zcela otevřené – tedy bez hledí, kdy musíte k jízdě použít brýle. Nebo vybaveno krytem (různých délek) pro ochranu před větrem.

Když se razantně ochladí nebo začne pršet tak vás rozhodně nepotěší pronikající chlad na obličej, ale to je ta menší daň za ono „propojení s přírodou“.

Otevřené helmy jsou také konstruovány pro nižší rychlosti, takže je většinou užijete na skútru nebo chopperu zhruba do maximální dálniční rychlosti (cca 130 km/h).

 

Výklopné/vyklápěcí helmy


O jednu kategorii nad otevřenými helmami se co se týče konstrukce nacházejí výklopné helmy. Jejich hlavní výhodou je dobrá bezpečnost, komfort a hlavně praktičnost. Kombinují totiž všechny prvky integrálních helem s otevřenými.

Představte si situaci že zatímco jedete po okresce ve slunečném dnu tak vás vítr pronikající do helmy dostatečně ochlazuje a vše je v pořádku.

Najednou vejdete do města, zpomalíte na předpisovou rychlost a v helmě začíná být horko.

Dostanete se do kolony, začnete jezdit od semaforu k semaforu a v helmě je už opravdu nepříjemné teplo. A přesně tohle se vám s vyklápěcí helmou nestane.

Jakmile vejdete do města a zpomalíte, otevíráte přední část a z helmy se stává otevřená helma. Vítr vás krásně osvěžuje a nemáte žádný problém.

Také komunikace s okolím je bezproblémová.

Ať už si chcete popovídat s kamarádem nebo se zeptat na cestu, každý vám rozumí a nemusíte v helmě zvyšovat hlas jako je tomu u klasických integrálních helem.

Menší nevýhodou je pak díky systému výklopné konstrukce váha, která může atakovat i hranici 1700 – 1800 gramů při plném vybavení helmy.

Jen si pohlídejte aby byla helma homologována i jako otevřená, protože to není vždy samozřejmostí.

helma na motorku

Sportovně-cestovní integrální helmy


Jedná se o nejrozšířenější kategorii helem na trhu.

Svou aerodynamickou konstrukcí jsou vhodné pro dlouhodobou jízdu vyšší rychlostí, nabízí vysoký komfort a jsou velmi bezpečné.

Konstrukce je v tomto případě „jednolitá“ a nikde se žádná část neodklápí jako v případě výklopných helem.

Materiály použité při výrobě těchto helem jsou od nejlevnějších termoplastů až po uhlíková vlákna (karbon) a výběr je tedy na vás a vašich preferencích.

Sportovní integrální přilby


Královská kategorie obsahující TOP modely každé značky.

Svojí konstrukcí se jedná zejména o čistě účelovou helmu na závodní okruh s důrazem na maximální bezpečnost.

Té je podřízeno vše, takže nečekejte měkčené materiály, deset možností nastavení větrání, integrovanou sluneční clonu a jiné komfortní doplňky.

Tady se jede na setiny vteřiny a jakákoliv váha navíc nebo prvek ohrožující bezpečnost jezdce musí pryč.

Sportovní integrální helmy mají dokonce v mnoha případech užší hledí, aby tolik nerozptylovalo jezdce od soustředění a tvrdší interiér.

Ten je pevnější zejména z důvodu, aby helma dokonale seděla na hlavě a nepohnula se ani o milimetr.

Sportovní helmy jsou z velké části vyrobeny pouze z uhlíkových vláken nebo několikavrstvého kompozitu (uhlíkových, aramidových, skelných a technických tkanin). Bezpečnost nade vše.

Ale ačkoli to zní super, v této helmě na dovolenou jet nechcete, protože vás po několika desítkách kilometrech začne tlačit, mačkat a celkově bude na hlavě dost nepříjemná.

Materiál helmy


Typy helem jsme si již v krátkosti představili. Nyní pojďme věnovat pár slov materiálům, z nichž jsou přilby nejčastěji vyráběny. Krátce se vyjádříme k jejich výhodám a nevýhodám.

Materiál helem není vskutku žádná věda a stačí si zapamatovat jen několik málo důležitých věcí. Pokud dbáte o svou bezpečnost a nehledáte v nejlevnějším segmentu helem, bohatě vám postačí polykarbonátové/polyamidové helmy.

Pokud si chcete trošku připlatit a zároveň dáváte přednost lepším materiálům než plastu a většímu bezpečí, vyberte helmy kompozitové.

helma na motorku

Termoplastové helmy


Základní „stavební“ prvek většiny helem z levnější cenové kategorie. Zejména proto že je nejlevnější v nákladu na výrobu. Helmy vyrobené z termoplastu jsou ve většině případů lepeny.

To znamená, že je skořepina helmy vyrobena formou vylisování granulovaných kuliček (nejčastější forma termoplastu) za tepla do připravené formy.

Oba výlisky (levá i pravá strana) se pak slepí zatavením a vzniká skořepina přilby.

Jak už sami vidíte, nejedná se o zrovna dvakrát bezpečnou variantu a proto na závodním okruhu termoplastové helmy neuvidíte.

Nebo alespoň ne u někoho kdo to myslí s ježděním vážně. Máte-li však helmu pouze na skútr nebo malou kubaturu a nebudete jezdit rychle, termoplastovou helmu klidně použít můžete.

Polykarbonátové/Polyamidové helmy


Nejrozšířenější materiál při výrobě motocyklových helem. Materiál se vyznačuje dobrou tepelnou odolností, ale hlavně skvělou odolností proti nárazu.

Výroba helmy pak probíhá formou vstřikování směsi polykarbonátu nebo polyamidu do připravené formy pod určitým tlakem a nastavené teplotě.

Po vychladnutí vstřiků směsi je forma rozpojená, rozdělaná a vzniklá skořepina vyjmuta.

V tomto případě je skořepina přilby jednolitá (a zároveň pevnější) na rozdíl od termoplastových lepených poloviček.

Většina výrobců motocyklových helem důkladně zkoumá možnosti polymerů a polyamidů pro vývoj toho nejlepšího plastu z hlediska bezpečnosti.

Polykarbonátové nebo polyamidové helmy se rozhodně nemusíte bát a to ani na okruhu.

Kvalitní přilby na motorku

moto helma

Hledáte kvalitní přilby na motorku? Vyzkoušejte následující produkty. Mají pozitivní ohlasy na internetu a výhodnou cenu.

Kompozitové helmy


Poměrně rychle se rozvíjející kategorie materiálu. Kompozit je několik navrstvených vláken rozdílných materiálů či tkanin.

Nejčastější kombinace jsou uhlíková vlákna (karbon) + aramidová vlákna (kevlar).

Nebo z levnější kategorie skelná vlákna (laminát) + karbon, kevlar nebo jiné technické tkaniny. Kompozitové přilby jsou většinou dražší než klasické polymerové a nezřídka i dražší než samotné karbonové helmy.

Důvod je ten, že kombinují prvky toho nejlepšího: pevnosti a pružnosti.

Při pádu a nárazu helmy do pevné překážky (například cesty) dochází k působení silného přetížení do oblasti několika málo centimetrů, což může způsobit proražení skořepiny helmy a těžká zranění (proražení hlavy, vnitřní krvácení apod.).

Kompozitový materiál svojí vlastností pohltí většinu nárazové energie a díky struktuře vláken rozprostře vzniklou energii do více oblastí.

Karbonová helma na motorku


Materiál ze kterého se vyrábějí ty nejlepší a nejnáročnější produkty. Trupy letadel, supersportovní automobily, luxusní jachty a nyní také helmy.

Uhlíková vlákna (karbon) patří mezi nejpevnější a zároveň nejlehčí materiál na světě.

Není proto divu, že pronikají i do motocyklového průmyslu a výrobci helem je čím dál častěji využívají pro své modely.

Avšak stejně jako v případě „královské“ kategorie sportovních integrálních helem, je použití čistě karbonových helem v běžném provozu značně omezeno.

Získáte sice ultra-pevnou skořepinu, ale na úkor pružnosti.

helma na motorku

To znamená, že i hloupý pád ze skříně na zem může strukturu helmy poškodit.

Starší modely karbonových přileb také neměly UV ochranu, díky čemuž helma na sluníčku vybledla. Nyní je naštěstí všechno jinak a UV ochrana helmy je dnes standardem.

Naopak velkým plusem je již zmiňovaná pevnost a zároveň lehkost. Závodní helmy tedy sportovní integrální, často dosahují hmotnosti kolem 1,0 až 1,2 kilogramu – což se projevuje daleko menším namáháním krčních svalů a je velmi efektivní zejména při vyšších rychlostech.

Výrobci se v posledních několika letech snaží karbonové helmy stále více zdokonalovat a cenově přibližovat lidem.

Výsledkem je již zmiňovaná ochrana proti UV záření, několik vrstev lakování případně barvy a vybavenost při zachování pevnosti.

3.5/5 - (2 votes)

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

Jakub
Jakubhttps://www.fitnesaci.cz
Sportu se věnuji odmalička. Hraju fotbal a ve volném čase rád cvičím. I proto jsem se rozhodl založit tento web. Neustále se v této problematice vzdělávám. V mých článcích se budu snažit přiblížit vám můj pohled na věc.