Právě probíhají VELKÉ SLEVY72%!

DomůVýživaDoplňky stravyAshwagandha: silný adaptogen, který rozhodně stojí za vyzkoušení

Ashwagandha: silný adaptogen, který rozhodně stojí za vyzkoušení

Co kdybychom ti řekli, že existuje bylinka, po které budeš vychillovaný, podpoří tvou imunitu, pozornost, paměť – a je naprosto legální? Slyšel jsi už o indickém ženšenu? Ashwagandha je tradiční ajurvédsky adaptogen, který si zamiluješ. A v našem článku tě přesvědčíme, že nejde jen o marketingem uměle vytvořený šílenství.

Nejlepší ashwagandha

Co je to ashwagandha?

Tato bylinka je mimořádně ceněná v ajurvédské medicíně. Její latinský název je Withania somnifera a možná ji spíš znáš pod názvem indický ženšen nebo indická zimní třešeň.

1. Ashwagandha ADVANCE – TOP PRODUKT

Ashwagandha od značky ADVANCE je unikátní doplněk stravy, který obsahuje silný extrakt z kořene ashwagandhy s vysokým obsahem withanolidů. Dodá energii a podpoří celkovou vitalitu. Je vhodná pro všechny milovníky aktivního života! Její účinky jsou podloženy mnoha vědeckými studiemi. Jedna tobolka obsahuje 350 mg ashwagandhy.

Ashwagandha od ADVANCE NUTRACEUTICS
cena od 380 Kč

Ashwagandha je stálezelený keř, který roste v Indii, na Středním východě a v částech Afriky. Má dlouhou historii používání v tradiční medicíně.

Stále jde o jednu a tutéž rostlinu, která si v poslední době zasloužila zvýšenou pozornost vědců, lékařů, sportovců a vlastně všech, koho zajímá zdravý životní styl a doplňky stravy.

Ashwagandha je součástí třídy rostlin zvaných adaptogeny, které jsou známé svými zdravotními výhodami, když se konzumují jako čaje, prášky, tinktury a doplňky nebo v syrové formě.

Tento článek se zabývá tradičním používáním ashwagandhy, jak ji užívat a důkazy o jejích možných zdravotních výhodách a rizicích. Ashwagandha je důležitou bylinkou v ajurvédské medicíně. Jedná se o jeden z nejstarších zdravotnických systémů na světě a jeden z indických zdravotnických systémů.

Ashwagandha je silný adaptogen

Ashwagandha je někdy označována také jako přírodní adaptogen. Jako adaptogen jsou označovány nejčastěji rostlinné extrakty využívané v alternativní medicíně, které zlepšují odolnost organismu vůči stresu.

Aby byl určitý produkt označen za adaptogen, musí splňovat určité podmínky:

  • má pouze minimální nepříznivé účinky na fyziologické funkce organismu
  • zvyšuje odolnost organismu prostřednictvím široké škály účinků (fyzikální, chemické, biochemické) – tedy účinný není jen jeden konkrétní mechanismus

Pojem adaptogen poprvé použil v roce 1947 ruský vědec Nikolaj Lazarev, dnes jde o široce využívaný koncept doplňků stravy podporujících jak fyzickou, tak psychickou odolnost. Oblíbená jsou zejména pro zlepšení kognitivních funkcí (paměť, soustředění…) a celkové kvalitu života.

V ájurvédské medicíně se ashwagandha považuje za rasajánu. To znamená, že pomáhá udržovat mládí, psychickou i fyzickou.

Existují určité důkazy, které naznačují, že bylina může mít neuroprotektivní a protizánětlivé účinky. Zánět je základem mnoha zdravotních stavů a snížení zánětu může chránit tělo před různými stavy, které jsou vyvolány náročným tréninkem.

Adaptogeny mají antioxidační účinky, podporují tvorbu tělesných bílkovin, podporují správnou činnost metabolismu, urychlují léčebné a regenerační procesy, zvyšují plodnost, posilují libido, pomáhají při zánětech. Jednoduše řečeno – připomínají jakýsi všelék a bylinky věčného mládí.

Ashwagandha ti dá sílu koně – doslova

„Ashwa“

totiž v překladu znamená kůň. Doslovný překlad názvu je „po snědení ti dá sílu koně“. Na internetu jsou dostupné i další překlady, jako například tento.

Název „ashwagandha“ popisuje vůni jejího kořene, což znamená „jako kůň“.

Novinka na evropském trhu, stará známá v orientální medicíně

V západním světě se ashwagandha dostala do popředí poměrně nedávno, ale naši východní sousedé ji využívají už po tisíciletí. Patří ke klíčovým antistresovým bylinám ajurvédy (tradiční indické medicíny).

Lidé například používají ashwagandhu k potlačování stavů následujících chorob:

  • stres
  • úzkost
  • únava
  • bolest
  • artritida

Kořen ashwagandhy je známý jako afrodiziakum, narkotikum, diuretikum i stimulant. Používal se také při léčbě střevních parazitů.

Různé způsoby léčby využívají různé části rostliny včetně listů, semen a plodů.

Ashwagandha je v ájurvédě používána jako tzv. Rasayana, což je přípravek, který zpomaluje stárnutí, zlepšuje fyzické i psychické zdraví a přináší štěstí. Tyto přípravky jsou v ajurvédě podávány již malým dětem a užívají je dospělí i senioři.

Ashwagandha je v ajurvédě využívána nejčastěji v podobě prášku (tzv. churna), který se smíchá s vodou, ghee nebo medem. Na našem trhu ji dostaneš převážně ve formě plněných kapslí (v práškové formě se prodává zřídka), takže si doma nemusíš hrát na alchymistu: jednoduše vyndáš z dózičky a zapiješ.

Jaké účinky má ashwagandha?

Pokud ses dosud trochu zamotal v tom, co vlastně tato bylinka všechno dělá, nejsi sám. Zde je tedy stručný přehled jejích účinků:

  • zlepšuje funkce mozku a nervového systému
  • zlepšuje paměť
  • zlepšuje reprodukční funkce
  • podporuje sexuální život
  • zlepšuje obranyschopnost
  • antioxidační účinky
  • zvyšuje psychickou odolnost
  • chrání proti stresu
  • zlepšuje kvalitu spánku
  • zvyšuje vytrvalost
  • snižuje tvorbu kortizolu
  • protirakovinné účinky
  • protizánětlivé
  • podporuje soustředění
  • pomáhá při neurodegenerativních onemocněních
  • pomáhá regenerovat nervové buňky
  • pomáhá proti únavě
  • zmenšuje riziko vzniku úzkostných stavů
  • zvyšuje odolnost vůči fyzické zátěži

Jaké účinné látky obsahuje ashwagandha?

Za své prospěšné účinky vděčí tato bylinka celé škále bioaktivních látek. Obsahuje poměrně známé látky, jako například alkaloidy nebo saponiny, ale také méně známé tzv. alkaloidy, steroidní lakony.

Z nich jsou nejznámější withanolidy, kterým je připisován hlavní léčivý účinek ashwagandhy.

Věděl jsi, že?

V alternativní medicíně používali extrakt z ashwagandhy ve spojení s jinými látkami i jako protilátku proti hadímu jedu nebo štípnutí štírem.

Největší přínos má ashwagandha pro naši hlavu

Kognitivní funkce, jako je například pozornost či paměť, potřebujeme téměř v každém okamžiku. Jak stárneme, zvyknou se zhoršovat a někdy dokonce mohou dospět až ke stařecké demenci.

Ashwagandhu v Indii k rádiu využívají hlavně starší lidé, kteří si pochvalují lepší paměť a bystřejší um.

Toto potvrzuje i placebem kontrolovaný výzkum, ve kterém účastníci s mírnou poruchou pozornosti konzumovali 300 mg extraktu z kořene ashwagandhy dvakrát denně. Vědci sledovali její vliv na zlepšení paměti a dalších kognitivních funkcí.

Výsledek? Zlepšení nastalo u obou skupin (tedy i v placebo skupině), ve skupině s ashwagandhou však šlo o statisticky mnohem významnější hodnoty.

Pacientům se zlepšilo logické myšlení, verbální myšlení, paměť a dokázaly déle udržet pozornost. Šlo o první takovou studii, ale s blížícím se zkouškovým… jak se to říká? Tající se i brčka chytá. Podle všeho má ale „ashwaslamka“ docela slušný backround.

Může podpořit svaly a celkovou sílu

Výzkumníci pokračují ve studiu účinnosti ashwagandhy při zlepšování síly a velikosti svalů.

Jedna studie zjistila, že účastníci zaznamenali zvýšenou rychlost a sílu (zdroj). Další studie pozorovala zvýšení svalové síly spolu s nižším procentem tělesného tuku a sníženou hladinou cholesterolu při konzumaci ashwagandhy.

Někteří účastníci také popsali, že měli lepší spánek, ale tato studie neporovnávala spotřebu ashwagandhy s placebem.

Léčba Ashwagandhou přinesla pozitivní výsledky v jiné studii provedené výlučně s mužskými účastníky (zdroj). Ve srovnání se skupinou s placebem zaznamenali muži, kteří dostávali ashwagandhu, výrazné zvýšení svalové síly (měřeno pomocí bench pressu a cviků na extenzi nohou) a velikost svalů na rukou a hrudníku, jakož i výrazné snížení procenta tělesného tuku a svalů po tréninku.

V jedné studii měli účastníci mužského pohlaví, kteří užívali 600 mg ashwagandhy denně a účastnili se silového tréninku po dobu 8 týdnů, výrazně větší nárůst svalové síly a velikosti ve srovnání se skupinou s placebem.

Ashwagandha tedy skutečně může pomoci zlepšit míru fyzického výkonu u sportovců a zdravých dospělých.

Může pomoci zvýšit testosteron

V některých studiích se ukázalo, že doplňky s obsahem Ashwagandhy prospívají mužské plodnosti a zvyšují hladinu testosteronu.

V jedné studii užívalo 43 mužů s nadváhou ve věku 40–70 let, kteří měli mírnou únavu, tablety obsahující extrakt z ashwagandhy nebo placebo denně po dobu 8 týdnů.

Léčba ashwagandhou byla spojena s 18% větším zvýšením DHEA-S, pohlavního hormonu podílejícího se na produkci testosteronu.

Účastníci, kteří užívali bylinku, měli také o 14,7% vyšší nárůst testosteronu než ti, kteří užívali placebo (důvěryhodný zdroj).

Kromě toho přehled čtyř studií zjistil, že léčba ashwagandhou významně zvýšila koncentraci spermií, objem spermií a pohyblivost spermií u mužů s nízkým počtem spermií.

Také zvýšil koncentraci a pohyblivost spermií u mužů s normálním počtem spermií (zdroj).

Ashwagandha může zlepšit vytrvalostní sportovní výkon

Adaptogeny jsou známé také tím, že zvyšují odolnost organismu vůči fyzickému stresu – a.k.a. tréninku. Pořádný silový nebo vytrvalostní trénink sice nenahradí, ale (minimálně na potkanech) se zdá, že minimálně ashwagandha může pomoci i v případě vytrvalosti.

Krysy, které dostávaly „doping“ v podobě ashwagandhy dokázaly plavat déle než jejich „čistí“ kolegové.

A že to nebyla zanedbatelná čísla! V kontrolní skupině potkani vydrželi plavat v průměru 384 minut. Ve skupině s ashwagandhou to bylo až 740 minut, což je přibližně dvojnásobek!

Ashwagandha jako podpora léčby rakoviny?

Ve výzkumu zpomalilo užívání ashwagandy růst nádorových buněk téměř o polovinu. Dnes se už může zdát, že rakovinu léčí všechno – minimálně tak je to ve většině článků prezentováno.

Ashwagandha v žádném případě nenahradí účinky klasické medicíny, ale výzkumy ukazují, že tato bylinka by mohla být vhodnou podpůrnou léčbou například vedle chemoterapie.

Ashwagandha postupně proniká i do klasické medicíny

Ashwagandha podle všeho pomáhá i při neurodegenerativních onemocněních, jako je například Alzheimerova choroba, ale také při poranění míchy.
ashwagandha-scaled

Extrakt z ashwagandhy rovněž zmírňuje průběh Parkinsonovy nebo Huntingtonovy choroby (dědičné genetické onemocnění, při kterém postupně odumírají mozkové buňky: projevuje se nejčastěji v mládí a vede k demenci).

Může snížit hladinu cukru v krvi

Některé důkazy z vědeckých studií naznačují, že ashwagandha může mít určité výhody pro lidi s cukrovkou nebo vysokou hladinou cukru v krvi.

Přehled 24 studií, včetně 5 klinických studií u lidí s cukrovkou, zjistil, že léčba ashwagandhou výrazně snížila hladinu cukru v krvi, hemoglobin A1c (HbA1c), inzulín, krevní lipidy a markery oxidačního stresu (zdroj).

Předpokládá se, že určité sloučeniny v ashwagandhe, včetně sloučeniny s názvem withaferin A (WA), mají silnou antidiabetickou aktivitu a mohou pomoci stimulovat vaše buňky, aby přijímaly glukózu z krevního oběhu (zdroj).

Výskum je však v súčasnosti obmedzený a je potrebných viac kvalitných štúdií.

Ashwagandha podporuje mentální zdraví

Škoda, že většina výzkumů je zatím provedena pouze na zvířatech – a všichni víme, že člověk není myš nebo potkan, a tak automaticky neplatí, že co se prokáže u potkanů, paušálně platí u lidí.

Pokud bychom se ale měli odrazit alespoň z toho mála, co máme, ashwagandha pomáhá v boji proti úzkostem – a to dokonce srovnatelně s běžně dostupným přípravkem Lorazepam.

Ashwagandha také má antidepresivní účinek (rovněž srovnatelný s běžně užívanými léky).

V ajurvédské medicíně byla ashwagandha používána k uvolnění, uklidnění a zlepšení nálady.

Ashwagandha se nejčastěji používá pro svůj úkol při snižování stresu a úzkosti. Jak jsme již zmínili, zvykne se označovat jako adaptogen, což je látka, která pomáhá tělu zvládat stres. Výzkum ukazuje, že ashwagandha pomáhá kontrolovat naše mediátory stresu, mezi něž patří proteiny tepelného šoku, kortizol a c-Jun N-terminální proteinkináza (JNK-1).

Jedna malá vědecká studie měla účastníkům podávat 250 miligramů nebo 600 miligramů ashwagandhy navíc po dobu 8 týdnů. Po 8 týdnech účastníci vykazovali sníženou úroveň vnímaného stresu a snížení hladin kortizolu ve srovnání se skupinou s placebem. (zdroj)

Zatímco výzkum o účinnosti ashwagandhy ke snižování stresu a úzkosti je slibný, neexistuje dostatek výzkumu k vytvoření konsensu o správném dávkování pro lidi.

Dávkování

Ve studiích je používán extrakt z ashwagandhy v množství cca 500 – 600 mg/den, často rozdělený ve dvou denních dávkách.

V e-shopech s doplňky stravy najdeš různý obsah účinných látek v kapsli, většinou od 300 do 500 mg. Denní dávka 500 mg je takový zlatý standard a nic s ní nezkazíš. Její bezpečnost je prokázána – toxické dávky se pohybují mnohem, mnohem výše.

1. Ashwagandha ADVANCE – naše doporučení

Ashwagandha od značky ADVANCE je unikátní doplněk stravy, který obsahuje silný extrakt z kořene ashwagandhy s vysokým obsahem withanolidů. Dodá energii a podpoří celkovou vitalitu. Je vhodná pro všechny milovníky aktivního života! Její účinky jsou podloženy mnoha vědeckými studiemi.

Ashwagandha od ADVANCE NUTRACEUTICS
cena od 380 Kč

Kromě množství celkových účinných látek si všímej i obsahu withanolidů – předpokládá se, že velké množství pozitivních účinků se váže právě na withanolidy (měly by tvořit cca 5 % obsahu).

Pokud si chceš být jistý, hledej označení KSM-66, které je zárukou nejvyšší kvality i množství účinných látek.

Kdy může být ashwagandha užitečná?

  • v době psychického i fyzického vypětí (zkouškové období, náročné životní situace…)
  • při nedostatku spánku nebo nekvalitním spánku
  • pro zlepšení regenerace
  • při časté nervozitě
  • při úzkostech, depresivních náladách a depresích
  • při zhoršení paměti

Co si z toho vzít?

Podle dostupných vědeckých důkazů a několikatisíciletých zkušeností v ajurvédské medicíně je ashwagandha opravdu tak trochu zázračnou bylinkou (a pokud nás čteš často, tak víš, že to je už co říct).

Ashwagandha je bezpečný doplněk pro většinu lidí, ačkoli její dlouhodobé účinky nejsou známy.

Přehled 69 studií zjistil, že kořen ashwagandhy se jeví jako bezpečný a účinný při zvládání některých zdravotních stavů včetně stresu, úzkosti a nespavosti (zdroj).

Jedna studie na 80 zdravých mužích a ženách ukázala, že užívání 600 mg ashwagandhy denně po dobu 8 týdnů bylo bezpečné a nezpůsobilo u účastníků žádné nepříznivé zdravotní účinky (zdroj).

Někteří lidé by to však neměli užívat. Například těhotné ženy by se kořenu měly vyhýbat, protože může způsobit potíže během těhotenství, pokud se používá ve vysokých dávkách.

Doporučené dávkování pro ashwagandha se liší. Například se ukázalo, že dávky v rozmezí od 250 do 1 250 mg denně jsou účinné při různých stavech. Máte-li dotazy týkající se dávkování ashwagandhy, poraďte se s lékařem nebo lékárníkem v nejbližší lékárně.

Výsledky výzkumů naznačují, že účinky ashwagandhy nejsou okamžité, takže mějte na paměti, že možná ji budete muset užívat několik měsíců, než si jejích účinků začnete všímat.

Ashwagandhu můžete užívat mnoha způsoby, buď v jedné dávce nebo ve více dávkách denně. A můžete ji užívat s jídlem nebo nalačno.

Pomáhá nastolit psychickou pohodu a uvolnění, podporuje imunitu, působí proti zánětům, zmírňuje vnímání bolesti, zpomaluje růst nádorových buněk a pomáhá i při neurodegenerativních onemocněních.

 

Jaké jsou tvé zkušenosti s ashwagandhou? Budeme rádi, pokud se s námi podělíš v komentářích.

Literární zdroje

CHOUDHARY, Dnyanraj; BHATTACHARYYA, Sauvik; BOSE, Sekhar. Efficacy and safety of Ashwagandha (Withania somnifera (L.) Dunal) root extract in improving memory and cognitive functions. Journal of dietary supplements, 2017, 14.6: 599-612.

KUBOYAMA, Tomoharu; TOHDA, Chihiro; KOMATSU, Katsuko. Effects of Ashwagandha (roots of Withania somnifera) on neurodegenerative diseases. Biological and Pharmaceutical Bulletin, 2014, 37.6: 892-897.

SINGH, Narendra, et al. An overview on ashwagandha: A Rasayana (Rejuvenator) of Ayurveda. African Journal of Traditional, Complementary and Alternative Medicines, 2011, 8.5S.

4.5/5 - (4 votes)

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

Jakub
Jakubhttps://www.fitnesaci.cz
Sportu se věnuji odmalička. Hraju fotbal a ve volném čase rád cvičím. I proto jsem se rozhodl založit tento web. Neustále se v této problematice vzdělávám. V mých článcích se budu snažit přiblížit vám můj pohled na věc.