DomůVýživaDoplňky stravyHroznový cukr (glukóza) – Kdy pomůže a které jsou ty NEJ?

Hroznový cukr (glukóza) – Kdy pomůže a které jsou ty NEJ?

Hledáte rychle využitelný zdroj energie, který nezatíží trávení ani peněženku?

Právě jste ho našli. Přečtěte si, proč je hroznový cukr (spolu s ostatními sacharidy) základní přísadou pro doplňování energie během i po skončení sportovního výkonu.

Nejlepší hroznový cukr – vybíral náš tým odborníků

Sacharidy jsou hlavním zdrojem energie během sportovního výkonu

Během zatížení nižší intenzity dokážeme využívat jako zdroj energie i volné mastné kyseliny, ale sportovní výkon s vysokou intenzitou vyžaduje optimální dostupnost sacharidů.

Na trhu existuje široké spektrum sacharidů, které zlepšují výkon: maltóza, glukóza, vitargo, maltodextrin

Hroznový cukr patří k nejprozkoumanějším látkám na trhu.

Hroznový cukr je předmětem výzkumů nejen ve spojení se zdravím. Zadáte-li na PubMede do vyhledávání termín „glucose“, najde vám více než půl milionu výsledků. Tolik výzkumů a odborných článků se věnuje problematice hroznového cukru.

Pokud výběr zúžíme pouze na sportovní výkon („glucose performance“), dostaneme 65 000 výsledků.

Co je to hroznový cukr?

Hroznový cukr nebo i glukóza je nejběžnější monosacharid.

Jelikož vstřebávání sacharidů je možné pouze ve formě monosacharidů (1 molekula), je výhodné během sportovního výkonu přijmout hroznový cukr. Ten už dále nemusíme štěpit na menší molekuly a může jít rovnou do krve, odkud je využit jako zdroj energie.

Glukózu řadíme mezi rychle oxidovatelné sacharidy. Znamená to, že je rychle využitelným zdrojem energie – dokážeme strávit až 60 gramů za hodinu.

glukoza sportovní výkon energie

Pro srovnání, například fruktózu dokážeme strávit pouze v množství přibližně 30 gramů za hodinu, proto je při sportovních výkonech méně vhodná.

Kdy užívat hroznový cukr?

Během běžného dne bez zvýšené fyzické aktivity je doplňování hroznového cukru zbytečné (i když vám budou výrobci možná tvrdit opak 😊). Energie máme dost z jídla a také nemáme zvýšené nároky na dodávku rychle využitelné energie.

Jiná situace nastává v případě sportovního výkonu – například tréninku, zápasu či závodu. Zde se doporučení liší v závislosti na trvání, intenzitě a druhu sportovní aktivity.

Hroznový cukr po tréninku

Co nejrychlejší doplnění glykogenových zásob po vytrvalostním, intervalovém nebo namáhavém silovém tréninku urychluje regeneraci. Již při 35% poklesu množství glykogenu nastává rozvoj proteokatabolismu – a tedy tělo začíná využívat jako zdroj energie i bílkoviny.

hroznový cukr sportovní výkon

Hroznový cukr během tréninku

Z příjmu sacharidů během tréninku budou těžit všichni vytrvalci, ale také siloví sportovci, jejichž trénink trvá více než hodinu. Maximální dávka je 60 gramů za hodinu, citelně pomůže už polovina, přičemž toto množství je v případě silových sportů dostačující.

Jak užívat hroznový cukr?

Nejčastěji jej koupíte ve formě prášku, který rozmícháte s vodou. Díky sladké chuti nepotřebujete džus ani slazené limonády.
sportovní napoj výkon

Běžná dávka je kolem 30 gramů, přičemž v závislosti na délce sportovního výkonu a jeho intenzity může růst až na 60 gramů/hodinu sportovní aktivity.

V případě výkonu, který trvá delší dobu (více než 2,5 hodiny) se využívá spojení glukózy a fruktózy v poměru 2:1, které umožní oxidovat až 90 gramů sacharidů během jedné hodiny.

Hroznový cukr a jeho denní dávka

Podle několika doporučení by denní příjem cukru neměl přesáhnout 20 % z denního energetického příjmu.

Pokud budeme vycházet z referenční hodnoty příjmu pro dospělého člověka (2000 kcal), znamená to maximálně 400 kcal přijatých ve formě jednoduchých cukrů – tedy 100 gramů. Tolik matematika. Je třeba vzít v úvahu, že hroznový cukr netvoří jediné jednoduché přijaté sacharidy během dne.

Hroznový cukr a jeho cena

Pokud budete chtít doplnit vaši sbírku suplementů o glukózu, peněženka to téměř nepocítí. Kilové balení vás totiž vyjde do 75 kč.

Hroznový cukr a přibírání

Způsobuje hroznový cukr přibírání? Nebo způsobuje vůbec nějaký cukr přibírání?

Pokud budete chtít, na internetu najdeme určitě kopec zaručených zpráv o tom, že cukr je jed a nemá v naší výživě co dělat. Pokud by to bylo tak, proč by to příroda zařídila tak, že například mozek nebo červené krvinky dokážou fungovat výlučně na glukóze?

hroznový cukr a přibírání

Cukr sám o sobě není jed. Jedem se stává v nadměrném množství ve spojení s nedostatkem pohybu. Pokud k tomu přidáte ještě zvýšené množství (zejména nezdravých) tuků, koledujete si mnohem větší problémy, než je přibírání.

Přibírání je způsobeno nadměrným energetickým příjmem.

Pokud sníte více, než během dne využijete, tělo si energii uloží do zásoby – vždyť co jiného s ní má dělat? Zákon zachování energie musí být dodržen – fyzika je velká paní 😊.

Pokud budete mít dostatek pohybu a vyváženou stravu v odpovídajícím množství, přibírání z hroznového cukru se bát nemusíte.

Hroznový cukr pro děti – ano nebo ne?

Máte sportující dítě, které má během dne dostatek ovoce, zeleniny, komplexních sacharidů i bílkovin? V takovém případě se nemusíte bát povzbudit ho během zápasu nebo jiné pohybové aktivity přiměřeným množstvím hroznového cukru.
hroznový cukr a děti

Pokud hledáte náhradu sladkostí, tady bychom byli opatrnější: hroznový cukr je totiž i přes svůj „ovocný“ název stále cukrem. Vhodnější bude, pokud po něm sáhnete v jeho přirozené podobě – například z hroznů 😊.

Ovoce by mělo být hlavním zdrojem jednoduchých sacharidů nejen u dětí.

Hroznový cukr v těhotenství

Pro hroznový cukr v těhotenství platí rovněž výše uvedené. V úvahu připadá jeho využití během tzv. gestačního diabetu (těhotenské cukrovky), kdy může být první pomocí při poklesu hladiny glykémie. O takovém využití se nejprve poraďte s lékařem.

Hroznový cukr – náš výběr

Hroznový cukr od Namaximumhroznovy cukr namaximum

Hroznový cukr – náš výběr Za kilogram tohoto užitečného pomocníka zaplatíte 2,90, zvolit si můžete i větší balení (2,5 kg).

Hroznový cukr od Namaximum obsahuje pouze 100% D-glukózu.

Neobsahuje žádná barviva, konzervanty ani přídavné látky.

Dextróza od GymBeamuglukoza gymbeam

Podobně jako v předchozím případě jde o čistou formu glukózy. V tomto případě jde o tzv. tzv. dextrózu, což je chemicky identický sacharid s glukózou vyrobený z kukuřice.

Výrobce doporučuje jako jednu dávku až 80 gramů – doporučujeme ji však mírně snížit, zvláště pokud jste žena nebo vaše energetické nároky tomu neodpovídají (sebareflexe je v takovém případě mimořádně cenná 😊).

Dextróza od Yamamotoglukoza yamamoto

Velký palec nahoře dáváme za upozornění uvedené na oficiálních stránkách společnosti – a sice, že i přes oblíbenost glukózy během budování svalové hmoty je třeba myslet na to, že tento produkt neobsahuje žádné přidané vitamíny, minerály, vlákninu ani další potřebné látky.

My jen dodáme, že to samozřejmě platí pro všechny produkty podobného typu. Sloužit by měly výlučně jako rychlý zdroj energie během sportovní aktivity a v žádném případě nenahrazují pestrou a vyváženou stravu.

Nepodařilo se nám však dopracovat k informaci, jaké výhody poskytuje dextróza od Yamamoto ve srovnání s ostatními výrobci – jelikož stojí třikrát tolik.

Glucose – Still Massglukoza still mass

Rychle využitelná energie bez trávicích potíží a za nejlepší cenu na trhu. Jediné, co nám nejde do hlavy, je odměrka. Podle výrobce se do 70 ml odměrky vejde 50 gramů prášku, doporučuje však jako jednorázovou dávku 40 gramů.

Možná by nové odměrky znamenaly zvýšení ceny – v takovém případě je to docela dobrý „deal“ a tuto nesrovnalost rádi omluvíme.

Zvyšte účinek kreatinu díky hroznovému cukru

Věděli jste, že kreatin působí synergicky se sacharidy?

O kreatinu a všech jeho výhodách jsme psali v tomto článku.

Kreatin se doporučuje suplementovat ve spojení se sacharidovým jídlem, stejnou službu vám udělá i porce hroznového cukru.

Jak doplňujete energii během sportovního výkonu vy? Budeme rádi, pokud se o vaše zkušenosti podělíte v komentářích.

4/5 - (1 vote)

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

Jakub
Jakubhttps://www.fitnesaci.cz
Sportu se věnuji odmalička. Hraju fotbal a ve volném čase rád cvičím. I proto jsem se rozhodl založit tento web. Neustále se v této problematice vzdělávám. V mých článcích se budu snažit přiblížit vám můj pohled na věc.