Právě probíhají VELKÉ SLEVY72%!

DomůMagazínAnabolické steroidy: jsou nebezpečné? Čím je můžeš nahradit?

Anabolické steroidy: jsou nebezpečné? Čím je můžeš nahradit?

Pojem „anabolické steroidy“ slyšel už asi každý, kdo se trochu zajímá o fitness či kulturistiku. Tyto „zázračné“ pilulky nebo injekce ti zajistí pohádkový nárůst svalů, zvýšení síly a zlepšení regenerace.

Ale za jakou cenu? Je užívání anabolických steroidů opravdu hrozbou nebo jde o přehnanou kampaň antidopingových agentur? Existují za ně legální náhrady?

Vyzkoušejte kvalitní legální náhrady steroidů – TOP výběr

Co jsou steroidy?

Steroidy nebo i steroidní hormony jsou látky, které se přirozeně vyskytují v těle – a to u mužů i žen.

Patří sem široká škála hormonů: ženské a mužské pohlavní hormony, ale například i glukokortikoidy (kortizol) nebo mineralkortikoidy (aldosteron).

steroidy

Od steroidních hormonů k anabolikám – jak vznikají steroidní hormony?

Základní molekulou při vzniku steroidních hormonů je cholesterol. Postupným štěpením se z něho vytvoří tzv. štěpení. pregnenolon.

Ten si můžeme představit jako prekurzor tvorby mineralkortikoidů, glukokortikoidů a pohlavních hormonů. Z něho se dále vytváří přímo progesteron (ženský pohlavní hormon) a 17-hydroxypregnenolon.

Na konci tohoto složitého řetězce se dostaneme ke konečným produktům: testosteron, dihydrotestosteron, androstendiol či estrogeny.steroidy záda růst svalů

Kde se vzali anabolické steroidy?

Izolování testosteronu v roce 1930 vedlo k rychlému rozvoji jeho derivátů, které dnes známe jako AAS (anabolické androgenní steroidy).

Sportovci si všimli jejich velkého anabolického účinku, přičemž jejich největší boom mezi vrcholovými sportovci byl přibližně od padesátých let. V roce 1974 byly zařazeny mezi zakázané látky.

Podle harvardských vědců Kanayamu a Popea (2018) se přibližně před 40 lety přesunulo ohniště užívání anabolik z elitních sportovců na běžnou populaci.

Většinu uživatelů AA dnes (i díky propracovanému systému dopingových kontrol) netvoří sportovci, ale běžní návštěvníci fitness center (Kanayam a Pope hovoří o mladých mužích a o mužích ve středním věku) (1).

Proč se tolik mluví o anabolických steroidech?

Anabolické steroidy podporují růst svalů, zvyšují sílu a urychlují čas potřebný k regeneraci. To vše zní jako něco, na co se zaměřuje pozornost téměř každého návštěvníka fitnesscentra.

Lidé rádi hledají zkratky a zlepšováky – a anabolické steroidy patří v tomto k špičkě.

Po správnosti bychom je měli volat anabolicko-androgenní steroidy, protože mají dvojí účinek: anabolický (růst svalů) a androgenní, tzn. jsou zodpovědné za pohlavní znaky.

Jaké jsou výhody steroidů?

Největší (a jedinou) výhodou anabolických steroidů je, že fungují. Je to logické, jelikož se v našem těle mění převážně na testosteron, který hádej co? Funguje.

Anabolické steroidy a jejich užívání: z louže do bláta

Tvorba pohlavních hormonů je v našem těle pečlivě kontrolována prostřednictvím tvz. hypotalamo-hypofyzární osy.

Zjednodušeně to funguje tak, že jejich vylučování se řídí hladinou hormonů v krvi. Pokud tělo zaznamená jejich vyšší hladinu, je to pro něj signál, že hormonů je dost a není třeba je tolik tvořit.

růst svalů dostatek bílkovin hubnutí cvičení

Právě to je však největším problémem užívání anabolik: vedou k postupné minimalizaci tvorby vlastních pohlavních hormonů. Ty neustále dodáváš více a více testosteronu (nebo jeho derivátů), ale zákonitě začne tvé tělo tvořit méně vlastního testosteronu.

Jaké jsou nevýhody steroidů?

Pokud nemáš anabolika předepsaná od lékaře (například z důvodu hypogonadismu), jsou ilegální.

A že to není žádná legrace dokazuje i tento článek na Aktuálně.cz. Podle něj skupina mužů od dubna 2020 do září 2021 doručila po Česku 2793 zásilek steroidů za 7,1 milionu korun. Čistý zisk měla 3,1 milionu. Bursův podíl činil 767 tisíc.

Dealeři jimi zásobovali posilovny na Slovensku i v Česku a viníkům hrozí basa na 5 až 12 let.

Seznam nevýhod zde však nekončí a nebezpečné není jen jejich „dílování“. Užíváním AAS se vystavuješ mnoha zdravotním rizikům.

 

Rizika užívání anabolických steroidů

Užívání AAS je extrémně toxické pro játra a může vést k poškození téměř všech vnitřních orgánů.

Co ti hrozí, když dáš anabolickým steroidům šanci?

  • srdečně-cévní onemocnění
  • ateroskleróza
  • infarkt
  • poruchy metabolismu tuků
  • zadržování vody ve tkáních
  • deprese
  • podrážděnost až agresivita
  • ztráta sexuální touhy
  • psychická závislost
  • zmenšení varlat
  • erektilní dysfunkce
  • nižší tvorba spermií
  • neplodnost
  • gynekomastie (růst prsních žláz u mužů – nadměrný testosteron se metabolizuje na estrogen)

Užívání anabolických steroidů snižuje efekt potréninkové hypotenze

Vysoký krevní tlak je jedním z hlavních rizikových faktorů vzniku infarktu či různých onemocnění cév. Během cvičení je kvůli zvýšenému množství pumpované krve zvýšen, ale pravidelné cvičení vede ke snížení jeho klidových hodnot.

Podle studie z roku 2018 to ale zdá se neplatí. Sledovali 13 uživatelů AAS, přičemž současně stejná cvičení absolvovala i kontrolní skupina. Už po půlhodině klesl v kontrolní skupině systolický tlak, ale v případě skupiny užívající AAS byl pokles velmi bídy (2).

Jde to i čistě!

Mít velké svaly a být silný (nebo silná 😊) můžeš i bez přímého ohrožování svého zdraví. O hypertrofii a o tom jak nabrat svaly jsme se věnovali v těchto článcích, ale slibujeme, že dnes si řeči o pořádném tréninku, dostatku kalorií i bílkovin či spánku necháme pro sebe.

(K tomu spánku nám to nedá: věděl jsi, že dlouhodobě kratší spánek než 5 hodin snižuje hladinu testosteronu až o 15 %?)

Naopak, podíváme se na to, jak lze zvýšit množství testosteronu, zlepšit výkon a podpořit růst svalů legální cestou.

Tribulus terrestris booster testosteron téměř jako steroidy

Pokud hledáš přírodní způsob, jak zvýšit hladinu testosteronu, je tribulus terrestris ověřená klasika. Rostlinný extrakt z kotvičníku zemního podporuje regeneraci, stimuluje růst svalů a zvyšuje libido.

Někdy se mu připisují téměř zázračné účinky, zůstaň ale raději nohama na zemi. Svaly a libido z tebe kance nedělají – a my holky umíme ocenit i „obyčejnou“ slušnost a gentlemanství 😊 sexy žena fitnesska silový trénink hubnutí

Ecdysteron zvýší tvorbu růstového hormonu

Rychlejší regenerace, více glykogenu ve svalech a lepší výkon: to slibuje ecdysteron. Jedná se o hormon, který se nachází v rostlinách a živočiších.

Zvyšuje tvorbu růstového hormonu i testosteronu. Díky tomu podporuje výkon, růst svalů i síly. Jeho vysoké anabolické účinky jej řadí mezi TOP suplementy mezi legálními náhradami anabolických steroidů.

Kreatin pro maximální sílu

O účincích kreatinu jsme psali v tomto článku. Ve zkratce – jde o nejověřenější a nejbezpečnější suplement na rozvoj maximální síly. Zvyšuje ve svalech zásoby kreatinfosfátu, který slouží k obnově ATP ve svalech.

Více dostupného kreatinfosfátu znamená více rychle dostupného ATP a více práce provedené v nejvyšší intenzitě. Pro vytvoření pobídky k růstu síly jako stvořené!

 

HMB potěší hlavně začátečníky

Pokud jsi začátečník, „háembéčko“ bude mít na tebe mnohem větší efekt ve srovnání s pokročilými. Jedná se o metabolit leucinu. Leucin je aminokyselina, která má klíčovou roli v proteosyntéze.

HMB má mírně anabolické, ale zato výrazné antikatabolické účinky. Pokud jsi v dietě, ale chceš ochránit (nebo i nabrat?) svaly, HMB je určitě skvělý pomocník.

Vitamin D a testosteron jdou ruka v ruce

Nižší hladina testosteronu je spojována s nižší hladinou vitamínu D. V našich podmínkách se bavíme hlavně o období podzimu a zimní – takže pokud jsi ještě nevytrčil ruce na letošní slunce, měl bys tak učinit.

 

Nebo si můžeš pro jistotu pořídit domů i déčko v suplementech. Vitamin D totiž patří mezi doplňky výživy, jejichž užívání má široké opodstatnění v případě sportující i nesportující populace. Jedině, že bys bydlel na rovníku 😊.

Zinek je také kamarád s testosteronem

Zinek je další skvělý minerál, který by ti neměl chybět na poličce. Potřebujeme ho téměř při všech chemických reakcích v našem těle a jeho nízká hladina (na kterou jsme náchylnější pokud tvrdě a často trénujeme) souvisí is nízkou hladinou testosteronu.

Zinek tvoří super kombo s hořčíkem a opět – jde o ověřený suplement, který neublíží a minimálně zajistí dostatek minerálů. Dej přednost chelátovým vazbám, které jsou v současnosti nejlépe vstřebatelné.

Oblíbený je i ZMB6, což je kombinace zinku, hořčíku a B6-ky.

Ve kterém sportu nejvíce využívají (zneužívají) steroidy?

Svalový rozvoj je určujícím faktorem při výsledcích například v kulturistice či fitness. I proto patří sportovci z tohoto odvětví do hledáčku komisařů Antidopingové agentury Slovenské republiky.

Seznam sportovců se zákazem sportovní činnosti naleznete zde. Většina sportovců se provinila užíváním AAS, někteří dopingovou kontrolu odmítli, což také vede k čtyřletému zákazu soutěžení. Jak vyplývá z tabulky, zneužívání anabolik se týká i žen či naturální kulturistiky.
steroidy doping

Anabolické steroidy – ano či ne? Co si z toho vzít?

Pokud nemáš anabolika indikovaná lékařem, užívat je je špatný nápad. Zpočátku budeš ohromený rychlými výsledky, ale po čase přijde vystřízlivění.

V lepším případě se jednou procitneš s akné či pleši a vratným poškozením zdraví.

V horším případě to může být neplodnost či infarkt. Napíchnout se zvládne každý. Ale vzdělávat se v tréninku, stravě a regeneraci, dělat to s rozumem, dlouhodobě a úspěšně – to už chce pořádnou kuráž.

 

Troufneš si?

1 KANAYAMA, Gen; POPE JR, Harrison G. History and epidemiology of anabolic androgens in athletes and non-athletes. Molecular and Cellular Endocrinology, 2018, 464: 4-13.

JUNIOR, Jefferson FCR, et al. Androgenic-anabolic steroids inhibited post-exercise hypotension: a case control study. Brazilian journal of physical therapy, 2018, 22.1: 77-81.

https://www.antidoping.cz/sites/default/files/WADA/2021_code.pdf

4.6/5 - (9 votes)

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

Jakub
Jakubhttps://www.fitnesaci.cz
Sportu se věnuji odmalička. Hraju fotbal a ve volném čase rád cvičím. I proto jsem se rozhodl založit tento web. Neustále se v této problematice vzdělávám. V mých článcích se budu snažit přiblížit vám můj pohled na věc.